۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

کرزی کارمندان دوتابعیتی دولتش را متهم به توسعه فساد اداری کرد

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان کارمندان دوتابعیتی دولت خود را متهم به توسعه دامنه فساد اداری در نهادهای دولتی کرد.
آقای کرزی روز یکشنبه، ۲۰ قوس/آذر در مراسمی به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد گفت کارمندان دو تابعیتی "دست به کاری" که خواستند می زنند و بعد "راه فرار" به خارج را در پیش می گیرند.
او افزود: "کسی که پاسپورت خارجی دارد، هر فسادی که دلش خواست می کند، بعد پناهگاه دارد و به پناهنگاه خود می گریزد. همانطوری که طالبان پناهگاه دارند، این فاسدین هم در خارج پناهگاه دارند. می گریزند به واشینگتن، لندن، پاریس و جاهای دیگر."
او به عنوان مثال از عبدالقدیر فطرت، رئیس پیشین بانک مرکزی افغانستان این کشور یاد کرد که اوائل ماه سرطان/تیر گذشته در سفری به واشنگتن از مقام خود استعفا کرد.
آقای فطرت تابعیت دوگانه افغانی-آمریکایی داشت و هنگام استعفای خود در آمریکا گفت که امنیت جان او در پی افشای نامهای آنهایی که به گفته او در بحران کابل بانک دست داشته اند، در معرض خطر قرار گرفته است. اما دادستانی کل افغانستان گفته او خود هم در بحران این بانک دست داشته است.
عزیزالله لودین
رئیس جمهوری افغانستان "معافیت" کارمندان قدرتمند دولتی از پیگرد قانونی را هم از دلائل گسترش فساد اداری دانست و گفت که "امروز کسی که زور دارد، معاف است".
آقای کرزی همچنین گفت که کاستیهایی در قراردادهای مختلف مالی و تبارگماری در این زمینه باعث شده که پولهای هنگفتی حیف و میل شود. به گفته او، در این مورد هم نهادهای دولتی و هم نهادهای خارجی مقصر هستند.
او گفت: "زمانی که اینها به یکی از اقارب ما قرارداد بدهند، بدون شک او هم به زور این قرارداد و هم به زور قرابتش با ما، نه قانون ما را می پذیرد، نه قانون ما را تطبیق می کند و نه ما زور آن را داریم که قانون را در مورد او تطبیق کنیم."
به گفته آقای کرزی، پول چنین قراردادها به "میلیاردها دلار" می رسد که مالیات آنها هم به دولت افغانستان داده نمی شود.
او تاکید کرد که باید شیوه این قراردادها اصلاح شود و افزود که گفتگوها با مقامهای خارجی در این زمینه از یک سال پیش آغاز شده و این گفتگوها به خوبی به پیش می رود.
این در حالی است که پیشتر از آغاز سخنرانی آقای کرزی در این مراسم، عزیزالله لودین، رئیس اداره مبارزه با فساد اداری در افغانستان، موفقیت این کشور در مبارزه با فساد را زیر سوال برد و گفت که این امر نیازمند اراده سیاسی است.
او تاکید کرد که تجربه مبارزه با فساد در کشورهای مختلف جهان نشان داده که این امر بدون اراده سیاسی ناممکن است. آقای لودین از حامد کرزی خواست که برای تقویت برنامه مبارزه با فساد در این کشور، حمایت لازم سیاسی را فراهم کند.
او همچنین تاکید کرد که چنین اراده ای باید در سطوح بالای نظام وجود داشته باشد.
آقای لودین گفت که در حال حاضر چندین نهاد در زمینه مبارزه با فساد در افغانستان فعالیت دارند و همه مدعی موفقیت در کار خود هستند، اما او پرسید که اگر این نهادها موفق هستند، چرا هنوز فساد در کشور وجود دارد.
آقای لودین از رئیس جمهوری افغانستان خواست که برای فراهم کردن حمایت لازم سیاسی برای مبارزه با فساد توجه بیشتری داشته باشد


او افزود: "سیستم مبارزه با فساد اداری در افغانستان از نداشتن هماهنگی خوب میان ارگانهای مرتبط با این امر رنج می برد. تا زمانی که این سیستم به سیستم کارآمد، متمرکز و تحت یک اداره واحد تبدیل نشده و اراده پشتیبانی جدی تر سیاسی برای مبارزه با فساد اداری در سطح بالایی نظام ایجاد نشود و حمایتهای سیاسی از مجرمان سیاسی قطع نشود، راهبرد فعلی مبارزه با فساد اداری در افغانستان پاسخگوی توقعات مردم و جامعه جهانی در این زمینه نخواهد بود."
آقای لودین همچنین انتقاد کرد که ماموران دولتی افغانستان به صورت "غیرمتوازن" حقوق می گیرند و این امر هم به گسترش فساد در نهادهای دولتی دامن زده است. به گفته او، ماموران عادی در حدی حقوق می گیرند که کفایت نان آنها را نمی کند، اما برخی ماموران دیگر ماهانه ده تا بیست هزار دلار می گیرند.
عزیزالله لودین ثبت دارایی های ماموران بلندپایه دولتی و ساده سازی کارهای اداری را در مبارزه با فساد موثر دانست و دستگیری و محاکمه "افراد مفسد" را از دیگر راه های کاهش فساد در نهادهای دولتی خواند.
حامد کرزی پیش از این در پنجم دسامبر در اجلاس بین المللی افغانستان در شهر بن آلمان به متحدان و حامیان بین المللی خود وعده داد که در راستای مبارزه با فساد اداری در کشورش اقدامات جدی را روی دست خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر