۱۳۹۰ آذر ۲۱, دوشنبه

دولت سوریه انتخابات محلی 'آزادتر' برگزار می‌کند

در حالیکه ناآرامی در سوریه ادامه دارد، دولت این کشور از آغاز رای گیری در انتخابات شوراهای محلی خبر داده است.
از صبح روز دوشنبه، ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر)، رای گیری در انتخابات شوراهای محلی در سوریه آغاز شده و دولت این کشور گفته است که در مقایسه با دوره های قبل، در این دوره نامزدهای انتخاباتی و رای دهندگان از آزادی بیشتری برخوردارند.
با اینهمه، گروه ها و فعالان مخالف دولت شرکت در این انتخابات را تحریم کرده و گفته اند که شرایط مناسب برای مشارکت آزادانه مردم در این انتخابات فراهم نیست.
به گفته آنان، حضور در چنین انتخاباتی بدون آنکه بشار اسد، رئیس جمهوری، اصلاحات اساسی مورد نظر معترضان را در کل تشکیلات حکومتی به اجرا گذاشته باشد به منزله تایید این حکومت است.
ادامه و تشدید نا آرامی و مشخص نبودن نحوه مبارزات انتخاباتی به معنی آن است که احتمالا مشارکت مردم در این انتخابات پائین خواهد بود.
با توجه به نا امنی و ناآرامی در سطح کشور، بعید به نظر می رسد که رای دهندگان حاضر باشند با حضور در مراکز رای گیری خود را به مخاطره بیندازند.
برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی با معترضان در روزهای اخیر ادامه داشته و به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، روز گذشته دست کم هجده نفر در جریان ناآرامی ها کشته شدند.
با وجود اینکه دولت سوریه از "آزادانه تر" بودن این انتخابات سخن گفته، اما به ناظران خارجی اجازه نداده است تا برای نظارت بر نحوه رای گیری به آن کشور سفر کنند.
مقامات سوری گفته اند که نهادهای حکومتی قادر به نظارت و تضمین آزادی انتخابات هستند و افزوده اند که دعوت از ناظران خارجی "حق حاکمیت" دولت را نقض می کند.
تانک ارتش سوریه
واحدهای رزمی ارتش سوریه ماموریت مقابله با تظاهرات اعتراضی را برعهده گرفته اند
ناظران خارجی این ادعا را رد کرده و گفته اند که در کشورهای برخوردار از آزادی های سیاسی، علاوه بر نظارت سازمان های رسمی مستقل و نهادهای جامعه مدنی بر برگزاری انتخابات، معمولا دولت ها از حضور ناظران خارجی نیز استقبال می کنند.
قرار است روز شنبه آینده، کشورهای عضو اتحادیه عرب برای مذاکره پیرامون ابتکار جدید این سازمان به منظور خاتمه دادن به خشونت در سوریه تشکیل جلسه دهند.
اتحادیه عرب از سوریه خواسته است به برخورد خشونت آمیز با معترضان خاتمه دهد و برای حصول اطمینان از این موضوع، به ناظران اتحادیه عرب اجازه دهد در نقاط مختلف سوریه مستقر شوند.
دولت سوریه این پیشنهاد را به طور مشروط پذیرفته و قرار است اتحادیه عرب این شرط ها را در اجلاس شنبه آینده مورد بررسی قرار دهد.

ادامه خشونت

همزمان، گزارش های رسیده از ادامه و تشدید خشونت در نقاط مختلف سوریه حکایت دارد و به نظر نمی رسد که اعتراضات نه ماهه این کشور به پایان خود نزدیک شده باشد.
براساس این گزارش ها، طی دو روز گذشته شدیدترین درگیری مسلحانه بین واحدهای ارتشی وفادار به حکومت و نظامیان مخالف روی داد در حالیکه در نقاط مختلف سوریه، فروشگاه ها و اماکن عمومی در پاسخ به دعوت به اعتصاب سراسری تعطیل بود.
خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که واحدهای زرهی به مناطقی در شهرک بصرالحریر واقع در نزدیکی مرز سوریه با اردن حمله کردند و در این عملیات، تعدادی کشته و زخمی شدند.
ظاهرا هدف از این عملیات، از میان بردن نظامیان مخالف حکومت بوده و به گفته شاهدان عینی، روز گذشته برای چندین ساعت از ارتفاعات نزدیک شهر صدای رگبار مسلسل و انفجار به گوش می رسید.
نظامیان فراری
دولت سوریه فرار نظامیان از خدمت را تکذیب کرده و آن را ساخته و پرداخته رسانه‌های خارجی دانسته است
در همانحال، خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - گفته است که روز یکشنبه، "تحمع های کوچک و آرامی" در چند نقطه از کشور از جمله در بعضی محله های پایتخت برگزار شد و بدون حادثه خاتمه یافت اما در برخی نقاط، از جمله شهر بصرالحریر افراد مسلح به سوی مردم تیراندازی کردند و چند نفر را کشتند.
این خبرگزاری همچنین از حمله افراد مسلح به پایگاه های امنیتی خبر داده و گفته است که در این حملات، تعدادی نظامی و غیرنظامی جان خود را از دست دادند.
دولت و رسانه های دولتی سوریه تظاهرات اعتراضی را ناشی از تحریک دشمنان داخلی و خارجی توصیف کرده و گفته اند که نیروهای ارتش صرفا برای مقابله با مخالفان مسلح وارد عملیات می شوند و تا کنون نیز تلفات سنگینی به ارتش وارد شده است.
مقامات سوری همچنین گزارش های مربوط به فرار نظامیان از خدمت و عملیات آنان علیه نیروهای دولتی را تکذیب کرده و رسانه های خارجی را متهم کرده اند برای تحریک نفرات ارتش به ترک خدمت و تفرقه افکنی، این گزارش ها را ساخته و پرداخته اند.
اعتراضات سیاسی در سوریه حدود نه ماه پیش و با درخواست از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز شد اما برخورد خشونت آمیز ارتش را به دنبال آورد.
طی ماه های بعد، مطالبات معترضان به کناره گیری بشار اسد، سرنگونی حکومت چهل و چند ساله حزب بعث و استقرار نظام دموکراتیک در سوریه تبدیل شده در حالیکه تشدید برخورد مسلحانه بین نظامیان موافق و مخالف، این کشور را گرفتار شرایط نزدیک به جنگ داخلی کرده است.
به گفته منابع سازمان ملل، در جریان اعتراضات نه ماهه سوریه تا کنون بیش از چهار هزار نفر جان خود را از دست داده و چند هزار نفر دیگر نیز بازداشت و زندانی شده اند اما مقامات دولتی شمار قربانیان و زندانیان را به مراتب کمتر می دانند و از کشته شدن چند صد تن از نیروهای امنیتی سخن گفته اند.
دولت سوریه به خبرنگاران مستقل اجازه ورود و گزارش دهی از داخل آن کشور را نمی دهد و تایید مستقل گزارش های دو طرف امکانپذیر نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر