۱۳۹۰ آذر ۱۸, جمعه

انتقاد كلينتون از "كمك اينترنتي به تهران، دمشق و رژيم هاى مشابه"

هيلارى كلينتون وزير امور خارجه امريكا از شركتهاى اينترنتى خواست "ارايه ابزار سركوب به رژيم هايى از قبيل ايران و سوريه را متوقف كنند و در بستن دهان دموكراسى خواهان و آزادى طلبان مشاركت ننمايند".

كلينتون گفت: شركتهاى خصوصى فعال در امور اينترنتى بايد نقش خود را در دفاع از آزادى ايفا كنند و نه تنها در حمايت از فعالان سياسى بلكه در حفظ امنيت و آزادى عمل و انديشه ى عموم مردم مشاركت نمايند.

اين وزير امريكايى كه زمانى در درون حزب دموكرات، رقيب سرسخت باراك اوباما براى رسيدن به رياست جمهورى بود و اينك ياور پرقدرت و فعال او در پيشبرد سياستهاى جديد امريكا است، به گزارش خبرگزارى فرانس پرس، در كنفرانس "آزادى كاربرد اينترنت" در لاهه بدون ذكر اسم يا اسامى شركتهايى ارزش فروش و پرطمع، به حالتهايى اشاره كرد كه "توليدات و خدمات بعضى از شركتها به عنوان ابزار سركوب بكارگرفته شده اند".

وى گفت: اين شركتها اطلاعات حساس و مهمى را در اختيار حكومتهايى قرارداده اند كه به ضرر فعالان سياسى مخالف و منتقد تمام شده است. آنها حتى بعضى از اشتراكات افراد و جمعيت ها در شبكه هاى اجتماعى را بسته اند تا مباحثات سياسى را مانع شوند. كار به آنجا رسيده است كه بعضى شركتها به فروش نرم افزار و سخت افزارهايى پرداخته اند كه مستبدان را در سركوبشان يارى رسانده است.

كلينتون در اين كنفرانس كه با حمايت "گوگل" (Google) برگزار گرديد اظهار داشت: وقتى بعضى از شركتهاى كامپيوترى دستگاهها و برنامه هاى مراقبت و شنود و پيگيرى به امنيتى هاى سوريه و ايران مى فروشند و پيش از اين به نيروهاى قذافى مى فروختند، بايد بطور قطع بدانند كه حاصل كارشان، براى تجاوز به حقوق بشر و تعدى به حيات مردم مورد بهره بردارى قرار مى گيرد.

گفتنى است در كشورهايى كه شاهد تحرك سياسى و غليان اجتماعى بوده و هستند، فيس بوك، تويتر و ساير شبكه هاى اينترنتى اجتماعى، راههاى ابراز خشم و هماهنگى اعتراضات بوده و هست. لذا در جريان اعتراضات به رياست جمهورى مجدد احمدى نژاد و پس از آن، جهان شاهد قطع اينترنت يا كند كردن شديد آن، فيلتر كردن شبكه هاى اجتماعى، بستن راههاى ارتباطى با راديو تلويزيونهاى ماهواره اى، پارازيت انداختن خطرناك بر كانالهاى تلويزيونى مؤثر، قطع چند ساعته يا چند روزه ى و يا منطقه اى شبكه هاى موبايل و امثال اينه بوده است. رژيم هاى قذافى و اسد نيز همين سياستها را داشته اند.

كلينتون در كنفرانس "آزادى كاربرد اينترنت" در لاهه گفت: بايد به فعالان دموكراسى و آزادى كمك درد. وى افزود: هشيارى اقتضا مى كند كه شركتها پيش از آنكه دولتهايى به سراغشان بيايند و از آنها امكانات سركوب بخرند، خود حكومتهاى سركوبگر را از ليست تماس هاى خود خط بزنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر