۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

جايزه صلح نوبل به سه زن اهدا شد

جايزه صلح نوبل ۲۰۱۱ که پيشتر برندگان آن معرفی شده بودند، روز شنبه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر ۱۳۹۰) به سه زن اهدا شد.

به گزارش آسوشتندپرس اين جايزه روز شنبه در اسلو پایتخت نروژ به الن جانسون سرليف، رئيس جمهور ۷۳ ساله ليبريا، ليما گبمووی فعال حقوق بشر ۳۰ ساله از ليبريا و توکل کرمان روزنامه‌نگار ۳۲ ساله از يمن اهدا شده است.
توکل کرمان در مراسم اهدای جايزه صلح نوبل گفت: "زنان اکنون رهبران هستند، نه فقط رهبران کشورهای‌شان يا رهبران مبارزه‌های‌شان، بلکه آن‌ها رهبران جهان هستند."
وی افزود: "مطمئن هستم که انقلاب‌های صلح‌آميز و دولت‌های جديد در کشورهای عربی و بقيه مناطق جهان، تروريسم را از بين می‌برد."
شوربورن ياگلاند، رييس کميته جايزه نوبل گفته است اهدای اين جايزه به سه زن "نشانه پشتيبانی ما از بهار عربی، زنان و احترام به مسلمانان است."
کميته صلح نوبل پيشتر اعلام کرده بود اين سه زن را به‌خاطر "شرکت آنان در تأمين و حفظ صلح" از طريق "مبارزه غيرخشونت‌آميز آن‌ها برای امنيت و حقوق زنان" برگزيده است.
الن جانسون سرليف که به "زن آهنين" مشهور است از زمان به‌دست گرفتن سکان حکومت ليبريا، در جهت بازسازی کشورش که ۱۴ سال از جنگ داخلی رنج می‌برد و در آن حدود ۲۵۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند؛ تلاش کرد.
ليما گبمووی، فعال حقوق زنان در ليبريا از مبارزان راه صلح در آفريقا به‌شمار می‌رود. وی مسئول سازمانی از جنبش صلح‌طلب زنان در کشورش است که کمک کرد تا جنگ دوم داخلی در ليبريا در سال ۲۰۰۳ پايان يابد.
جنبش زنانی که خانم ليما گبمووی آن را هدايت می‌کند موفق شده است زنان مسيحی و مسلمان را گرد آورد. فيلم مستندی از اين جنبش در سال ۲۰۰۹ نيز به نمايش عمومی در آمد.
توکل کرمان، نخستين زن جهان عرب است که موفق شده است جايزه صلح نوبل را به‌دست آورد. خانم توکل فعال حقوق بشر است و گروه روزنامه‌نگاران زن بدون زنجير را در سال ۲۰۰۵ در کشور خود بنياد گذاشت. وی همچنين با شرکت در يک حزب اسلامی در زندگی سياسی کشورش حضور فعالی دارد.
توکل کرمان در جنبش اعتراضی عليه حکومت يمن نيز شرکت دارد و مجله تايم از او به‌عنوان "رهبر" جنبش ياد کرده است.
جايزه صلح نوبل يکی از شش جايزه نوبل است که هر سال در هفتم اکتبر نام برنده آن اعلام می‌شود.
در سال ۲۰۱۰ ليو شيائوبو، منتقد سرسخت دولت چين و فعال حقوق شهروندی، جايزه صلح نوبل را از آن خود کرد. ارزش جايزه صلح نوبل ۱۰ ميليون کرون نروژ (معادل يک و نيم ميليون دلار آمريکا) است. اين جايزه نخستين بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر