۱۳۹۰ آذر ۱۷, پنجشنبه

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه هشدار داد که خطر تجزیه اتحادیه اروپا هیچگاه بزرگتر از امروز نبوده است

او این هشدار را در اجلاس سران اروپا در شهر مارسی فرانسه داد.

مقامهای اتحادیه اروپا برای برگزاری یک اجلاس مهم در بروکسل مهیا می شوند تا درباره راه های مقابله با بحران بدهی کشورهای حوزه یورو به توافقی نهایی برسند.
تحلیلگران اهمیت این گفتگوها را برای کشورهای حوزه یورو، حیاتی خوانده اند.
آقای سارکوزی گفت: "اگر جمعه توافقی بدست نیاید، فرصت دیگری وجود نخواهد داشت."
رئیس جمهور فرانسه افزود: "هیچگاه خطر انفجار اروپا اینقدر بزرگ نبوده است. اگر می خواهیم توافقی بیایم، و ناچاریم که بیابیم، باید این شهامت را داشته باشیم که تشخیصی منصفانه برای حل بحران داشته باشیم. این تشخیص این است که یورو که باید اعتمادبخش باشد، اعتمادبخش نیست
آقای سارکوزی راه حل را اصلاح ساختار سیاسی و مالی اتحادیه اروپا بیان کرد، پیشنهادی که بعضی از کشورهای اروپایی خارج از حوزه یورو، مانند بریتانیا، مخالف آن هستند.
رئیس جمهور فرانسه گفت: "چطور به توافق برسیم؟ ما باید اروپا را اصلاح کنیم. باید درباره اروپا تجدیدنظر کنیم. اگر شهامت چنین کاری را نداشته باشیم، همان علتها، همین معلول را پدید می آورند. اگر شهامتش را نداشته باشیم، مردم علیه ما قیام خواهند کرد." درباره اروپا تجدیدنظر کنیم. اگر شهامت چنین کاری را نداشته باشیم، همان علتها، همین معلول را پدید می آورند. اگر شهامتش را نداشته باشیم، مردم علیه ما قیام خواهند کرد"
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه
اتحادیه اروپا در حال حاضر 27 عضو دارد که از بین آنها واحد پولی مشترک 17 کشور یورو است. اما ده کشور دیگر که هنوز پول ملی خود را دارند، نگران این هستند که در صورت تحقق تلاش فرانسه و آلمان برای اصلاح اساسنامه اتحادیه اروپا، آنها منزوی شوند.
آقای سارکوزی گفته است که اگر تمام اعضای اتحادیه اروپا نتوانند راه حلی بیابند، آن وقت 17 عضو حوزه یورو باید خودشان چاره ای پیدا کنند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفته که اصلاح اساسنامه اتحادیه اروپا که تا حدودی نقش قانون اساسی آن را ایفا می کند، ضروری است.
خانم مرکل گفت که باید غرور و منافع ملی را کنار گذاشت و فقط به منافع اتحادیه اروپا فکر کرد.
به موجب یکی از پیشنهادهای فرانسه و آلمان کشورهای اتحادیه اروپا در صورت تخطی از حد مجاز برای کسری بودجه، جریمه خواهند شد. همچنین مالیات و عوارض بخش خدمات مالی تشدید می شود. بریتانیا شدیدا مخالف این مساله است زیرا می ترسد بخش خدمات مالی اش آسیب ببیند.
در صورت ادامه کشمکش بر سر اصلاح اساسنامه اتحادیه اروپا بیم آن می رود که بحران بدهی یورو روی روند بهبود اقتصاد دنیا، پس از رکود جهانی سال 2008، تاثیر منفی بگذارد.
در همین حال بانک مرکزی اتحادیه اروپا نرخ بهره اش را به یک درصد کاهش داد. امروز این بانک نرخ بهره را از یک و 25 صدم درصد به یک درصد که یک رکورد پایین تاریخی است، بازگرداند.
پنج هفته پیش نیز این نرخ کاهش یافته بود.
همچنین بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که اعتبار بیشتری در اختیار بانکهای اروپایی نیازمند قرار خواهد داد.
یکی دیگر از اختلافهای رهبران اروپا بر سر عملکرد بانک مرکزی اروپاست.
همچنین خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، که در مارسی است، از رهبران اروپا خواست که تمام تلاش خود را برای نجات یورو پیش از اجلاس بروکسل بکار گیرند.
او گفت: "تمام دنیا ما را نظاره می کند. ما باید هر کاری بکنیم تا یورو را نجات دهیم. فوق العاده مهم است که ما همه با هم، تمام اعضای اتحادیه اروپا، نشان دهیم که یورو تغییرناپذیر است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر