۱۳۹۰ آذر ۱۷, پنجشنبه

"بهار عرب" و حرکت اسلامیون بسوی مسند قدرت


 روزنامه صبح پاریس، فیگارو: از رباط تا قاهره و از طرابلس تا تونس یک موج عظیم اسلامگرائی تمامی شمال آفریقا را فرا گرفته، و فاتحین اولین انتخابات آزاد در این کشورها را بسوی مسئولیت زمامداری سوق داده است. از نظر متخصصین، تا حدی این نتایج قابل پیش بینی بود، اما نه در چنین ابعادی

فیگارو: پس از پیروزی نامزدهای حزب اسلامی "ال نهضه" در تونس و حزب اسلامی "عدالت و توسعه" در مراکش، اکنون نوبت تشکلها و احزاب اسلامی مصر است که قدرت را از آن خود بسازند. حزب "آزادی و عدالت" مصر، که از درون اخوان المسلمین بیرون آمده است، در اولین فاز انتخابات پارلمانی اینکشور سی و شش در صد کل آرأ ملت را بدست آورده است.
ماهیت مذهبی اخوان المسلمین اگرچه میانه رو و معتدل توصیف میشود، و سعی میکند که چهره دموکراتیک و مدارائی از خود نشان بدهد، ولیکن در مقابلش یک تشکل اسلامگرای دیگری، بنام حزب "ال نور" عرض اندام میکند، که نه معتدل است و نه میانه رو. این حزب، که از سلفی های رادیکال تشکیل گردیده، بدنبال بازگشت به حکومت خلافت اسلامی است!
در تونس هم سلفی ها، تحت نام "حزب ال تحریر"، عینأ بدنبال بر قراری خلافت اسلامی هستند. ولی خوشبختانه در اینکشور نیز اسلامیون میانه رو و معتدل وجود دارند، و تحت نام حزب "ال نهضه"، در انتخابات مجلس موئسسان پیروز گشته و فعلأ مسئولیت دولت موقت را نیز در دست دارند.
در مراکش، محمد ششم، پادشاه اینکشور، پیش از آنکه انقلاب به کشورش سرایت کند، خودش از پیش شروع به پاره ای اصلاحات کرده، و داوطلبانه انتخابات پارلمانی آزاد بر گزار نمود. نتیجه انتخابات؟....پیروزی اسلامیون حزب "عدالت و توسعه"!....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر